Detailanzeige
- AutorIn
- Judith I. Haug
- Titel
- »Manch eine*r liegt, morgens noch trunken, im Rosengarten« – Rekonstruktionen osmanischer Musikgeschichte in Gesangstextsammlungen
- Zitierfähige Url:
- https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-725712
- Konferenz
- Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019. Paderborn / Detmold, 23. bis 26. September 2019
- Quellenangabe
- Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 - 1
Herausgeber: Rebecca Grotjahn, Nina Jaeschke
Bandnummer Schriftenreihe: 1
Seiten: 130-141
DOI: 10.25366/2020.42 - DOI
- https://doi.org/10.25366/2020.56
- Abstract (EN)
- In Ottoman music culture, song text collections (güfte mecmūʿaları) play a crucial role in transmitting vocal repertoire. They employ paratext which supplies information about modal and rhythmic organisation as well as genre, composer and author attribution. In combination with oral tradition continuing until the present day, this method was understood as sufficient in the prevalent absence of notation until roughly the mid-19th century. Using the example of “Kimi mestāne seḥer yār ile gülşende yatur” by Rūḥī-yi Baġdādī, a poem set to music at least three times since around the mid-17th century which is still part of the repertoire today, we explore possibilities of evaluating güfte mecmūʿaları as source material for the historiography of Ottoman art music.
- Freie Schlagwörter (DE)
- Musik des Osmanischen Reichs und der Türkei, 1600–1950, Vokalmusik, Gesangstextsammlungen, notationslose Überlieferung
- Klassifikation (DDC)
- 780
- Klassifikation (RVK)
- LP 13000
- Herausgeber (Institution)
- Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold
- URN Qucosa
- urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-725712
- Veröffentlichungsdatum Qucosa
- 29.10.2020
- Dokumenttyp
- Konferenzbeitrag
- Sprache des Dokumentes
- Deutsch
- Lizenz / Rechtehinweis