Detailanzeige
- Titel
- Music in the Body –The Body in Music
- Untertitel
- Körper an der Schnittstelle von musikalischer Praxis und Diskurs
- Zitierfähige Url:
- https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-804249
- Schriftenreihe
- Göttingen Studies in Musicology
- Bandnummer
- 11
- Erstveröffentlichung
- 2021
- ISBN
- 978-3-487-16008-5
- ISSN
- 2195-2647
- DOI
- https://doi.org/10.25366/2022.84
- Abstract (EN)
- The body matters in the humanities and within social and cultural studies. It is variously understood as a knowledge store and transmitter, as a node of perception and cognition, as a site of discipline and power and as a locus of identity and agency. But how is the body integral to our concept of music? With increasing interest, Musicology is discovering the epistemological role of the body and its potential as analytical tool, pursuing avenues such as affect studies, performance studies, gender in music and musical perception and cognition. This volume of collected works draws on an international conference, held at the Department of Musicology at the University of Göttingen in 2019, that aimed to bring together various theoretical perspectives relating to the body and evaluating its present musicological relevance. It explores pathways into a fundamental debate on the body as a central musicological category and reflects on the relevance of this category in the application of diverse musical objects and practices. Composition and performance, aesthetic discourse and sociological analysis, perception and production are all discussed in relation to bodily knowledge, bodily practice and bodily norms. Historical, contemporary, analytical, ethnographic and artistic-experimental approaches reflect the richness of the musicological discipline and its forays into the musical body. The publication contains twelve different approaches to the body in music in German and English by Sylvain Brétéché, Max Ischebeck, Werner Jauk, Jasna Jovicevic, Moritz Kelber, Tobias Knickmann, Ina Knoth, Madeleine Le Bouteiller, Alastair White, Martin Winter, Stefanie Schroedter and Martin Zenck.
- Freie Schlagwörter (DE)
- Musik, Körper, Musikwissenschaft, Komposition, Performance, Ästhetik, Soziologie, Wahrnehmung, Produktion
- Freie Schlagwörter (EN)
- Music, Body, Musicology, Composition, Performance, Aesthetics, Sociology, Perception, Production
- Klassifikation (DDC)
- 780
- Klassifikation (RVK)
- LP 13000
- HerausgeberIn
- Christine Hoppe
- Sarah Avischag Müller
- Verlag
- Georg Olms Verlag, Hildesheim, Zürich, New York
- Version / Begutachtungsstatus
- publizierte Version / Verlagsversion
- URN Qucosa
- urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-804249
- Veröffentlichungsdatum Qucosa
- 16.08.2022
- Dokumenttyp
- Buch
- Sprache des Dokumentes
- Deutsch
- Englisch
- Lizenz / Rechtehinweis
CC0 1.0
- Inhaltsverzeichnis
Abbreviations 7 Christine Hoppe, Sarah Avischag Müller: Musicological Pathways into the Body in Music 9 Moving Sounds, Moving Bodies Stephanie Schroedter: Körper und Klänge in Bewegung – Körperliche Dimensionen von Musik zwischen Embodiment und Enaction 29 Moritz Kelber: Mehr als nur berührend. Die Hand in der Musikpraxis der Frühen Neuzeit 57 Martin Zenck: Musik – eine taktile Kunst? Hand, Auge und Mund in den Dirigierlehren von Hermann Scherchen und Pierre Boulez 91 Body Discourses and Sociological Perspectives Martin Winter: Musik als Technologie der Körper. Eine Skizze der Ko-Produktionen von Klang, Körper und Subjekt 115 Max Ischebeck: Der musikalische Körper als Wunschmaschine: Wilhelm Heinrich Wackenroder und die Bedeutung des Leibes für die gesellschafliche Wirksamkeit der Musik 133 Ina Knoth: Körpervorstellung und Musikwahrnehmung englischer Virtuosi um 1700 155 Musical Composition – Body Images – Musical Instruments Alastair White: Material Music: Reclaiming Freedom in Spatialised Time 175 Tobias Knickmann: As if “moving a mountain” – Te Auditive, Visual and Semantic Potential of Performing Chaya Czernowin’s String Quartet and Te last leaf 195 Performance – Body – Perception Madeleine Le Bouteiller: The Body as a Musical Instrument: Reconsidering Performances with Biosignals 215 Sylvain Brétéché: ‘Body Ways’: The Extra-ordinary Music of the Deaf 229 Jasna Jovicevic: Mapping the Performative Body in the Practice of Jazz Improvisation 255 Werner Jauk: Sound-gesture und ihre Mediatisierungen – musikalische als symbolische Formen von embodied cognitions aus der Natur sonisch performativen Erlebens 273 Appendix Conference programme 295 Authors 299
- Musicological Pathways into the Body in Music
- Körper und Klänge in Bewegung
- Mehr als nur berührend
- Musik – eine taktile Kunst?
- Musik als Technologie der Körper
- Der musikalische Körper als Wunschmaschine
- Körpervorstellung und Musikwahrnehmung englischer Virtuosi um 1700
- Material Music
- As if “moving a mountain”
- The Body as a Musical Instrument
- ‘Body Ways’
- Mapping the Performative Body in the Practice of Jazz Improvisation
- Sound-gesture und ihre Mediatisierungen