Detailanzeige
- AutorIn
- Norbert Dubowy
- Titel
- Vom Kritischen Bericht zur Kritischen Dokumentation am Beispiel der Digital-interaktiven Mozart-Edition
- Zitierfähige Url:
- https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-725674
- Konferenz
- Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019. Paderborn / Detmold, 23. bis 26. September 2019
- Quellenangabe
- Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 - 1
Herausgeber: Rebecca Grotjahn, Nina Jaeschke
Bandnummer Schriftenreihe: 1
Seiten: 94-108
DOI: 10.25366/2020.42 - DOI
- https://doi.org/10.25366/2020.53
- Abstract (EN)
- A digital music edition that follows the principles implemented in the fully-digital, MEI-coded Digital Interactive Mozart Edition, pursued by the Mozarteum Foundation and the Packard Humanities Institute, has many advantages over conventional analog editions. One advantage is greater transparency, which is achieved not only at the level of the material, e. g. the inclusion of digital images of the sources, but above all by making editorial processes and decisions visible in the edition itself. In the digital edition, the Critical Report, a defining component of any critical edition and often physically separate from the edited musical text, becomes part of the overall digital code. The philological findings and editorial processes reported encompass the entire range of forms of expression, from verbal comments and annotations to pure code and non-verbal, largely visual communication strategies. Therefore, the format of the traditional printed Critical Report, which is mainly made up of text and tables, dissolves and is replaced by an immaterial, non-delimitable field of data, information, references and media for which the term Critical Documentation is more appropriate.
- Freie Schlagwörter (DE)
- Digitale Edition, MEI, TEI, XML, Verovio, Code, Kritischer Bericht, historisch-kritische Ausgabe, Editionsrichtlinie, Quellenbeschreibung, Quellenbewertung, Textkonstitution, Konjektur, OPERA (Projekt), Beethovens Werkstatt (Projekt), Richard Strauss Werke, Brahms-Gesamtausgabe, Neue Mozart-Ausgabe, Diakritische Auszeichnung, Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amadé Mozart
- Klassifikation (DDC)
- 780
- Klassifikation (RVK)
- LP 13000
- Herausgeber (Institution)
- Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold
- URN Qucosa
- urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-725674
- Veröffentlichungsdatum Qucosa
- 29.10.2020
- Dokumenttyp
- Konferenzbeitrag
- Sprache des Dokumentes
- German
- Lizenz / Rechtehinweis