Detailanzeige
- AutorIn
- Andrea van der Smissen
- Titel
- Musikalische Innovation im Umfeld der Moderne und historischen Avantgarde in Ungarn
- Zitierfähige Url:
- https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-725964
- Konferenz
- Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019. Paderborn / Detmold, 23. bis 26. September 2019
- Quellenangabe
- Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 - 1
Herausgeber: Rebecca Grotjahn, Nina Jaeschke
Bandnummer Schriftenreihe: 1
Seiten: 335-346
DOI: 10.25366/2020.42 - DOI
- https://doi.org/10.25366/2020.75
- Abstract (EN)
- In recent decades the interpretation of music history of the interwar period was determined by factors which allowed only national or folkloristic approaches to modern music in Hungary. However, the composers of the group ‘Modern Hungarian Musicians’, connected to the forums of the New Music like the ISCM or Cowell‘s NMS, were committed to a transcultural view of musical innovation. Through intermedial connections between literary and fine art, they received non-musical impulses by modern and avantgarde movements. This paper makes an approach on their heterogeneous conception of music with the common sense, to set a renewal of the musical language as its goal.
- Freie Schlagwörter (DE)
- Absolute Musik, Bewegungskunst, Henry Cowell, Dissonant Counterpoint, Indetermicy, Pál Kadosa, Lajos Kassák, Konstruktivismus, György Kósa, Moderne Ungarische Musik, Nationalismus, Neue Musik, Ferenc Szabó, István Szelényi, Simultaneität, Ungarn, Valéria Dienes, Zwischenkriegszeit, IGNM
- Klassifikation (DDC)
- 780
- Klassifikation (RVK)
- LP 13000
- Herausgeber (Institution)
- Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold
- URN Qucosa
- urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-725964
- Veröffentlichungsdatum Qucosa
- 29.10.2020
- Dokumenttyp
- Konferenzbeitrag
- Sprache des Dokumentes
- Deutsch
- Lizenz / Rechtehinweis