Detailanzeige
- AutorIn
- Beatrix Borchard
- Titel
- »Frau Klara Schumann der besten Sängerin.«
- Zitierfähige Url:
- https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-726423
- Konferenz
- Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019. Paderborn / Detmold, 23. bis 26. September 2019
- Quellenangabe
- Die Begleiterin – Clara Schumann, Lied und Liedinterpretation - 2
Herausgeber: Rebecca Grotjahn, Nina Jaeschke
Bandnummer Schriftenreihe: 2
Seiten: 8-27
DOI: 10.25366/2020.78 - DOI
- https://doi.org/10.25366/2020.81
- Abstract (EN)
- It is well known that Clara Schumann was educated by her father Friedrich Wieck who published his pedagogical essay Clavier und Gesang in 1853. What is less known is that Clara Schumann was not only trained as a pianist, but also as a singer. Furthermore, she had a deep affinity to singers throughout her life. Her own singing competence, her singendes Spiel and the dialogue between Clavier und Gesang – piano and song – which characterized her programme, is also reflected in the piano arrangements of Clara Schumann’s songs.
- Freie Schlagwörter (DE)
- Klavier und Gesang, Gesangsunterricht, Johann Aloys Miksch, Liedbegleitung, singendes Spiel, Liedbearbeitungen für Klavier solo, Amalie Joachim, Julius Stockhausen, Mariane Bargiel, Programmgestaltung, Liedkomposition, Friedrich Wieck
- Klassifikation (DDC)
- 780
- Klassifikation (RVK)
- LP 13000
- Herausgeber (Institution)
- Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold
- URN Qucosa
- urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-726423
- Veröffentlichungsdatum Qucosa
- 30.10.2020
- Dokumenttyp
- Konferenzbeitrag
- Sprache des Dokumentes
- Deutsch
- Lizenz / Rechtehinweis