Detailanzeige
- AutorIn
- Kilian Sprau
- Titel
- »Wozu die Mühe?« Über Begleiterlizenzen und ihr Schwinden aus der Aufführungspraxis des Kunstlieds. Mit Tonträgeranalysen zu Richard Strauss, »Zueignung« op. 10 Nr. 1
- Zitierfähige Url:
- https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-726487
- Konferenz
- Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019. Paderborn / Detmold, 23. bis 26. September 2019
- Quellenangabe
- Die Begleiterin – Clara Schumann, Lied und Liedinterpretation - 2
Herausgeber: Rebecca Grotjahn, Nina Jaeschke
Bandnummer Schriftenreihe: 2
Seiten: 97-126
DOI: 10.25366/2020.78 - DOI
- https://doi.org/10.25366/2020.86
- Abstract (EN)
- A performance tradition stemming from the 19th century permitted lied accompanists to deviate considerably from the notated score when a flexible reaction to concrete performance situations was necessary. In this article some of these ‘accompanist’s licences’, as well as their decreasing acceptance in 20th century’s performance style, are described according to written sources. A comparative analysis of recordings of the lied “Zueignung” op. 10 No. 8 by Richard Strauss illustrates exemplarily the decline of ‘accompanist’s licences’ during the decades after 1900. Finally, the results are interpreted against the background of general developments in musical performance style.
- Freie Schlagwörter (DE)
- Interpretationsforschung/performance studies, Liedbegleitung/lied accompaniment, Texttreue, Performancestil/performance style, Richard Strauss, Zueignung op. 10 Nr. 1, Aufnahmeanalyse/record analysis
- Klassifikation (DDC)
- 780
- Klassifikation (RVK)
- LP 13000
- Herausgeber (Institution)
- Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold
- URN Qucosa
- urn:nbn:de:bsz:14-qucosa2-726487
- Veröffentlichungsdatum Qucosa
- 30.10.2020
- Dokumenttyp
- Konferenzbeitrag
- Sprache des Dokumentes
- Deutsch
- Lizenz / Rechtehinweis